programació

Tertúlia amb Clara Formosa

Tertúlia amb Clara Formosa: traductora de Thomas Bernhard dijous 13 de juny 20h.

El 2008 Edicions del Salobre em va proposar traduir els cinc volums de l’autobiografia de Thomas Bernhard. Els cinc volums, L’origen, ; El soterrani, L’alè, El fred, i Un nen, van aparèixer entre el 1975 i el 1982. En aquests cinc vo- lums, d’un centenar de pàgines cada un, Thomas Bern- hard narra la seva infància i la seva joventut, fins el mo- ment en què més o menys sap que és escriptor.

El projecte era molt engrescador: una sèrie de cinc vo- lums, d’un autor complex com Thomas Bernhard, amb un llenguatge molt particular i una sintaxi molt enreves- sada. A més, una autobiografia imprescindible en la li- teratura universal que, per fi, es traduïa al català. Fer la feina va ser encara més gratificant. Malgrat les dificultats del llenguatge, al llarg dels cinc volums m’hi vaig anar familiaritzant i cada vegada era més senzill; cada vega- da anava aprenent més a resoldre els obstacles que la traducció de Bernhard em presentava. Cada autor té el seu estil, cada traductor s’enfronta a un text diferent, però es tracta d’anar resolent-lo per poder redactar-lo a la nostra llengua.

Em vaig apropar a un personatge extremadament sen- sible, intel·ligent, amb un sentit de l’humor crític, i d’una valentia a l’hora d’escriure una autobiografia com n’hi ha poques. Tinc d’aquesta feina el meu millor record.

Imprescindible reservar.

claraformosa

Anuncis

Categories:programació

1 reply »